بازار خدمات سئو در جهان 63 میلیارد دلار ارزش دارد یعنی در سال این مبلغ در دنیا برای بهینه‌سازی سایت‌ها و خدمات سئو هزینه می‌شود. جالب‌تر اینکه این مبلغ سالی 22% افزایش می‌یابد. این یعنی اهمیت هر چه بیشتر سئو برای سایت‌ها و بازار کاری که هر روز در حال رشد است چون روز به روز رقابت بین سایت‌ها بیشتر می‌شود.

ما در مقاله «متخصص سئو کیست» درباره شغل سئو و مهارت‌هایش توضیح دادیم. در این مقاله می‌خواهیم درباره بازار کار سئو، درآمد شغل سئو و پروژه‌های داخلی و خارجی صحبت کنیم.

بازار کار شغل سئو در ایران
طبق آمار مرکز ثبت دامنه کشوری ایران در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، حدود یک میلیون و 470 هزار سایت در ایران فعال است و احتمالاً هر روز به تعداشان اضافه می‌شود. اگر فقط نصف این سایت‌ها فعالیت مستمر داشته باشند، چه رقابتی برای به دست آوردن بازدیدکننده خواهد بود؟

با توجه به اینکه خیلی از این سایت‌ها می‌خواهند دیده شوند و در نتایج گوگل قرار بگیرند، دیگر لازم نیست بگوییم که چقدر تقاضای کار برای سئوی یک سایت زیاد خواهد بود. برای اینکه مطمئن شوید همین الان یک سایت استخدامی را به دلخواه خودتان باز کنید و عبارت کارشناس سئو را سرچ کنید. ما در اینجا به سایت جابینجا رفتیم و فرصت‌های شغلی سئو در شهر تهران را جستجو کردیم. 8000 فرصت شغلی در رابطه با سئو پیدا شد.

همان‌طور که دیدید، بازار سئو در ایران داغ است و اکثر کسب و کارهای آنلاین به این تخصص نیاز دارند؛ بنابراین اگر به این شغل علاقه دارید، نگران کار پیدا کردن نباشید و فقط روی آموزش و افزایش تخصص خود تمرکز کنید.

متخصصین سئو چقدر درآمد دارند؟
طبیعی است که هر متخصص سئو بنا به میزان تجربه و دانش خود، درآمد متفاوتی دارد. اما در این بخش میزان حقوق تقریبی فعالیت در عناوین مختلف شغلی را آورده‌ایم.

1. میزان حقوق متخصص سئو در صورت استخدام
همان طور که گفتیم یکی از راه‌های کسب درآمد از طریق تخصص سئو، استخدام در یک شرکت به عنوان عضوی از یک تیم سئو است. اینکه میزان حقوق دریافتی چقدر است، کاملا بستگی به شرکتی دارد که در آن فعالیت می‌کنید و البته میزان تخصص شما. اما به صورت میانگین درآمدی در حدود 7 تا 20 ملیون تومان در ماه خواهید داشت. کسانی که تجربه کمتری دارند بین 7 تا 12 میلیون و افراد با مهارت و تجربه‌های بالاتر 15 تا 30 میلیون نیز درآمد خواهند داشت.

علاوه براین، ممکن است از بیمه پایه و همچنین از مزایایی که منجر به افزایش این میزان درآمدی شود نیز بهره‌مند شوید.

2. میزان درآمد متخصص سئو فریلنسر
شاید شما به عنوان متخصص سئو بخواهید که پروژه‌هایی به صورت مستقل قبول کنید و اصطلاحاً به صورت فریلنسری فعالیت کنید. چراکه آزادی عمل بیشتری خواهید داشت و هر ساعتی از شبانه‌روز را می توانید به کار مشغول باشید. در این صورت درآمد متخصص سئو کاملاً چیز بستگی به میزان فعالیت شما دارد. هرچقدر بیشتر کار کنید، درآمد بیشتری نیز خواهید داشت.

طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم هزینه هر پروژه سئو در بازه 6 تا 9 میلیون تومان است. اگر فرد بتواند بین 2 تا 4 پروژه را همزمان مدیریت کند، درآمد او ماهانه او حداقل بین 12 تا 18 میلیون تومان خواهد بود.

3. کسب درآمد دلاری با تخصص سئو
این نوع درآمد قطعاً بهتر از سایر روش‌های درآمدی خواهد بود، البته نیاز به تخصص بیشتری نیز دارد. شما در صورت داشتن تخصص کافی در بهبود رتبه سایت در موتور جستجو و تسلط بر زبان انگلیسی می‌توانید با سایت‌های بین‌المللی بسیاری کار کنید. این روش درآمد نیز کاملا وابسته به تعداد پروژه‌هایی است که دارید. بنابراین نمی‌توان بازه قیمتی برای این نوع درنظر گرفت.

اما خب برای اینکه یک میانگین حقوق سئوکاران در خارج از ایران را بدانیم چند سایت را بررسی کردیم. سایت indeed حقوق یک متخصص سئو در آمریکا را به طور میانگین 53 هزار دلار در سال اعلام کرده است.

متخصص سئو شوید: اگر به این شغل علاقه دارید، می‌توانید با شرکت در دوره حرفه‌ای سئو به صورت یک پکیج کامل، به یک متخصص سئو تبدیل شوید. در این پکیج، تمام آموزش‌های تخصصی سئو داخلی و تکنیکال و خارجی، کیوورد ریسرچ، سرچ کنسول + سه کتاب تخصصی به شما ارائه می‌شود.

یافتن فرصت شغلی استخدامی متخصص سئو در ایران
برای اطلاع از بازار کار سئو در ایران و داشتن تخمینی از درآمد سئو، می‌توانید به وب سایت‌های زیر مراجعه کنید.

جاب ویژن
جاب ویژن (Job Vision) یکی از سایت‌های معتبر است که در آن فرصت‌های شغلی بسیاری برای کارشناسان سئو در شرکت‌های بزرگی همچون اسنپ، ایرانسل، دیجی‌کالا، کاله، یونیلیور، هایپراستار، بانک خاورمیانه، شرکت سفرهای علی بابا، تپسی و… پیدا خواهید کرد. این سایت رابط کاربری ساده‌ای دارد و شما با وارد کردن عنوان شغلی خود می‌توانید آگهی‌های مرتبط با آن را پیدا کنید.

ایران استخدام
ایران استخدام پلتفرمی برای ارائه فرصت‌های شغلی فعال در کشور است که می‌توان فرصت‌های استخدامی تمام وقت، پاره وقت و پروژه‌ای که متناسب با مهارت شماست را در بازار کار سئو به راحتی پیدا کرد. این سایت علاوه بر استخدامی‌های شرکت‌ها و مراکز خصوصی که روزانه منتشر می‌کند، بخشی هم مربوط به استخدام‌های سراسری دولتی دارد که با آزمون‌های استخدامی نیرو جذب می‌کنند. اخبار و اطلاعات مربوط به استخدام در این سایت مرتب آپدیت می‌شود و اعلان‌های جدید به شما نمایش داده می‌شود.

ایران تلنت
ایران تلنت هم مثل بقیه وبسایت‌ها مرجعی مفید برای یافتن فرصت شغلی موردنظرتان است. اگر به دنبال یافتن شغلی هستید که به صورت تمام وقت، پاره وقت، دورکاری و یا کارآموزی مشغول شوید یا تجربه خود را گسترش دهید، حتما به این سایت سری بزنید. سایت ایران تلنت یک بخش پریمیوم هم دارد که شما با پرداخت هزینه می‌توانید یکسری امکانات ویژه تر دریافت کنید. مثلاً در بخش پریمیوم رزوم شما همیشه اول لیست و بالاتر از همه به کارفرما نشان داده می‌شود.

جابینجا
جابینجا یک سایت کاریابی آنلاین با بیشترین تعداد آگهی استخدام در ایران است و به صورت رایگان مجموعه‌ای از فرصت‌های شغلی به‌روز شده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. از آنجایی که طیف وسیعی از مشاغل در این سایت وجود دارد، اگر دنبال کار عمومی‌تری میگردید این وبسایت بیشتر به شما کمک می‌کند. شما با توجه به کاربری ساده‌ای که این سایت دارد، می‌توانید نتایج جستجوی فرصت‌های شغلی را براساس نیاز خود فیلتر کرده تا بهترین فرصت‌ها را در بازار کار سئو پیدا کنید.

فرصت‌های شغلی پروژه‌ای در خارج از ایران
در این بخش 5 سایت برتر بین‌المللی برای استخدام کارشناس سئو به صورت دورکاری یا فریلنسری را معرفی خواهیم کرد.

Upwork
Upwork یکی از محبوب‌ترین سایت‌های فریلنسینگ است و طیف وسیعی از مشاغل را برای متخصصان سئو ارائه می‌دهد. یک پورتال فرصت‌های شغلی آنلاین بسیار بزرگ با میلیون‌ها فریلنسر از سراسر جهان که مهارت‌های مختلفی در حوزه سئو و بازاریابی، شبکه‌های اجتماعی و… دارند. در این سایت همیشه پروژه‌های جدیدی پست می‌شوند، بنابراین کارهای زیادی در دسترس است و شما می‌توانید مشاغلی را پیدا کنید که با سطح مهارت و تجربه شما مطابقت داشته باشد.

الگوریتم مرتب‌سازی پروفایل، به مشتریان کمک می‌کند تا براساس بودجه و پیچیدگی پروژه خود فریلنسر موردنظر خود را انتخاب کنند. درست است که Upwork پروفایل‌های زیادی دارد اما مهارت متخصصین را بررسی نمی‌کند، بنابراین اگر شما کارفرما هستید و دنبال فریلنسر برای سایتتان می‌گردید، باید خودتان با آنها مصاحبه کنید.