اولین پادکستی که به پیشنهاد دوستم گوش کردم اپیزود Silk Road از پادکست چنل بی بود. این پادکست اینقدر برای من جذاب شد که در عرض یک هفته تمام قسمت‌هایش را گوش دادم. من که تا قبل از این نمی‌دانستم پادکست چیست حالا به یک طرفدار دوآتشه پادکست تبدیل شده‌ام.

خب حالا چه کسی بهتر از یک طرفدار دو آتشه پادکست‌های فارسی می‌تواند توضیح دهد که پادکست یعنی چی و کدام پادکست‌ها بهتر هستند؟

در این مقاله خیلی ساده و مختصر می‌خواهیم توضیح دهیم پادکست یعنی چه؛ راه‌های گوش دادن به پادکست را معرفی می‌کنیم و آخر هم توضیح می‌دهیم چطور می‌توانید بدون هزینه پادکست خودتان را بسازید.

پادکست چیست؟
پادکست به زبان ساده یعنی صدای ضبط شده‌‌ای که در اینترنت منتشر می‌کنند و هرکسی می‌تواند به این محتوای صوتی گوش دهد. این محتوای صوتی می‌تواند صحبت‌های یک نفر درباره موضوعی خاص، یک مکالمه چند نفره، تعریف کردن خلاصه کتاب‌ها، داستان، آموزش زبان، یا هر موضوع دیگری باشد.

یک اپلیکیشن در موبایل خود نصب می‌کنید، هدفون می‌گذارید در گوشتان و از شنیدن پادکست لذت می‌برید.

حالا بیایید یک ذره‌بین برداریم و کمی دقیق‌تر ببینیم چرا پادکست با یک Voice ضبط شده در تلگرام یا برنامه‌های رادیویی متفاوت است.

با این تعریفی که از پادکست گفتیم، یعنی همین پیام صوتی که در تلگرام و واتساپ دارند منتشر کنیم یعنی پادکست ساخته‌ایم؟ جواب این سوال هم بله است و هم خیر!

بله، به خاطر این که پادکست یک نوع محتوای صوتی حساب می‌شود و محدود به چهارچوب‌های خاصی نیست. برای مثال، اگر محمد که یک گل‌فروشی دارد، راهنماهای نگهداری گل‌های خانگی را به صورت صدای ضبط شده در کانال تلگرامش منتشر کند یعنی پادکست ساخته است.

خیر، به خاطر این که پادکست‌ها چند ویژگی مهم و مشترک دارند. پادکست‌ها فقط از اپلیکیشن‌های مخصوص قابل دریافت هستند پس از نظر فنی، هر فایل صوتی که در اپلیکیشن‌های پادکست قابل دریافت نباشد پادکست نیست. به علاوه، معمولاً پادکست‌ها کیفیت خوبی از نظر صوت و محتوا دارند.

اینطوری به راحتی می‌توانید برای سازنده پادکست نظر بنویسید، پادکست را دانلود کنید یا به صورت مستقیم کمک مالی کنید. مهم‌تر این که، سازنده پادکست آمار کامل و دقیقی از شنونده‌ها خواهد داشت.

همین حالا هم افرادی هستند که صدای خودشان را با موبایل ضبط می‌کنند و بعد از چسباندن آن روی تصویر و تبدیل به ویدیو در اینستاگرام منتشر می‌کنند؛ اصطلاح پادکست برای این نوع پست‌ها هم استفاده می‌شود. همین افراد اگر چند کار ساده را که در ادامه می‌گوییم انجام دهند می‌توانند محتوای تولید شده را در قالب یک پادکست واقعی منتشر کنند.

خب حالا که حرف از اپلیکیشن‌های پادکست شد بیایید با هم نگاهی کوتاه به تاریخچه پادکست بیندازیم تا متوجه شوید چرا انتشار پادکست کمی متفاوت است.

پادکست از کجا پیدا شد؟
اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی بود که ایدۀ انتشار محتوای صوتی در اینترنت برای انواع دستگاه‌ها جذاب شد. اجرای این ایده نیاز به بستر مناسبی داشت که آن موقع فراهم نبود و باید فکری برایش می‌کردند.تاریخچه پادکست و شروع آن با آیتیونز
همان سال‌ها بود که اپل، آی‌پاد (ipod) یا همان «دستگاه پخش موسیقی همراه» را ساخت و وارد بازار کرد.

ایده اصلی این بود که فایل‌های صوتی بعد از انتشار به صورت خودکار در دستگاه‌های پخش همراه مثل آی‌پاد دریافت شوند و کاربر هم هر وقت دلش خواست به آن گوش دهد.

چندسالی طول کشید تا این ایده عملی شود اما بالاخره شرکت‌های بزرگی مثل اپل پا پیش گذاشتند و راه را برای انتشار پادکست باز کردند. وقتی هم که موبایل‌های هوشمند در بازار زیاد شدند، اپلیکیشن‌ها آمدند و محبوبیت پادکست بیشتر شد.

حتی تا مدتی هیچ نام مناسبی برای این مدل جدید از محتوا وجود نداشت تا این که یک نویسنده (Ben Hammersley) در روزنامه گاردین از اصطلاح پادکست (Podcast) استفاده کرد. او این نام را از ترکیب دو واژۀ Broadcasting به معنی پخش همگانی و iPod ساخت. اینطوری شد که پاد + کست شد پادکست!

بعد از این که شرکت اپل قابلیت انتشار پادکست را به پلتفرم itunes اضافه کرد، ایستگاه‌های رادیویی و خلاصه هرکسی که حرفی برای گفتن داشت پادکست خودش را منتشر کرد. حالا حدود یک میلیون پادکست فعال در دنیا وجود دارد. پادکست های فارسی هم چند سالی است تعدادشان زیاد شده است. تعداد پادکست‌هایی که ایرانی‌ها یا فارسی‌زبان‌ها ساخته‌‌اند به ۵۰۰ تا می‌رسد.

حالا شاید بگویید خب پادکست همان رادیو است؛ فقط به جای آن دستگاه‌های رادیوی درب و داغون با موبایل گوش می‌کنند. اگر اینطور فکر می‌کنید سخت در اشتباهید. الان می‌گویم چرا.

پادکست چه تفاوتی با رادیو دارد؟
اگر از نسل دهه ۸۰ به بعد باشید شاید تا حالا یکبار هم به رادیو گوش نداده‌اید و حتی یکی دوبار سعی کردید اپلیکیشن رادیو FM را از موبایلتان حذف کنید. البته اگر از نسل‌های قدیمی‌تر هم باشید حالا علاقه زیادی برای گوش دادن به رادیو ندارید. اصلاً چرا باید در عصر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتظر بمانیم تا اخبار یا برنامه محبوبمان از رادیو پخش شود؟ آن هم با صدایی بی‌کیفیت و مجری‌هایی که داد می‌زنند

ما محتوای صوتی را دوست داشتیم و داریم اما رادیو دیگر بستر جذابی برای ما نیست. حالا دوست داریم هر برنامه‌ای را که دلمان خواست در هر زمان از روز که وقت داشتیم گوش کنیم. دوست داریم صدایی که می‌شنویم کیفیتش عالی باشد. دوست داریم برنامه‌ای را که می‌شنویم به راحتی عقب و جلو ببریم و مهم‌تر از همه به راحتی با گوینده یا سازنده تعامل داشته باشیم، نظراتمان را بگوییم، لایک بزنیم و به اشتراک بگذاریم.

پادکست آمد تا این عیب و ایرادها را برطرف کند و جای خالی رادیو را پر کند. تمام آن چیزهایی را که از رادیو انتظار داشتیم حالا در پادکست دور هم جمع شده‌اند.

اگر بخواهیم تفاوت‌های رادیو و پادکست را خلاصه کنیم، موارد زیر مهم‌ترین‌ها هستند:

پادکست همیشه در دسترس است و هر وقت بخواهید می‌‌توانید گوش کنید.
هر قسمت از پادکست محدودیت زمانی ندارد. پادکست ۱۰ دقیقه‌ای و پادکست ۶ ساعته هم داریم.
موضوعات پادکست‌ جذاب‌تر، متنوع‌تر و آزادتر هستند.
با موبایل یا رایانه می‌توانید دریافتش کنید.
محتوای اکثر پادکست‌ها زودگذر و یکبار مصرف نیست. همیشه برای شنیدن جالب هستند.
هرکسی می‌تواند پادکست بسازد. با کمترین هزینه و تجهیزات می‌توانید پادکست بسازید.
چگونه می‌شود از پادکست کسب درآمد کرد؟
اگر به ساخت پادکست فکر می‌کنید و می‌خواهید بدانید که از طریق پادکست‌ها چگونه می‌شود کسب درامد کرد، همین قسمت مقاله برای شماست.